Siedlce

Sytuacja epidemiologiczna na terenie miasta Siedlce i powiatu siedleckiego związana z COVID-19 z dnia 7 sierpnia 2020 roku



Stadler dostarczył pociągi do PKP Intercity

10 grudnia 2015 r. nastąpiło oficjalne przekazanie przewoźnikowi – PKP Intercity, ostatniego, dwudziestego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu FLIRT3 serii ED160, wyprodukowanego przez konsorcjum Stadler–NEWAG wraz z zezwoleniem do eksploatacji. Przewoźnik posiada już wszystkie zamówione składy gotowe do pracy przewozowej. Tym samym pierwszy etap projektu, dotyczący dostawy taboru, dobiegł końca.

Dzisiejszy dzień jest dla nas szczególny. Zakończyliśmy ambitny projekt dla wymagającego klienta. Było to dla nas wszystkich duże wyzwanie. Bardzo dziękuję PKP Intercity za udaną współpracę. Szczególne podziękowania kieruję do naszych pracowników – to dzięki Waszemu zaangażowaniu osiągnęliśmy ten sukces – oddaliśmy wszystkie pojazdy w terminie, z zachowaniem wymaganej, wysokiej jakości. Podziękowania składam także naszemu partnerowi w ramach konsorcjum – firmie NEWAG – powiedział Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska.

Zgodnie z planem, 13 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, pojazdy wyruszają na tory z pasażerami. Będą obsługiwały trasy dalekobieżne w całej Polsce. Terminowa realizacja projektu pozwala nam na wdrożenie pojazdów FLIRT do nowego rozkładu jazdy. Dzięki temu już od niedzieli pasażerowie będą mogli podróżować na pokładach tych nowoczesnych i komfortowych pociągów – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy wykonaliśmy dużo pracy, po to żeby przypomnieć Polakom, że podróż PKP Intercity jest najbardziej komfortowym, bezpiecznym, szybkim – a także dzięki wielu ofertom i promocjom – atrakcyjnym cenowo sposobem na podróżowanie. Jesteśmy przekonani, że dzięki produktowi konsorcjum Stadler-Newag kolejne osoby wybiorą podróż z PKP Intercity – dodaje.

Kamienie milowe projektu:
Montaż pierwszego pojazdu zakończył się w kwietniu 2015. W maju i czerwcu pociąg odbywał testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. 30 października pojazd uzyskał wydane przez UTK dopuszczenie do eksploatacji na całej linii PKP PLK, bez ograniczeń. 5 listopada producent przekazał przewoźnikowi oficjalnie pierwszy pojazd wraz z homologacją. Kolejne składy były przekazywane sukcesywnie, po dwa w każdym kolejnym tygodniu. Pojazd przeszedł także pozytywnie wszystkie badania i otrzymał komplet certyfikatów zgodności z europejskimi normami TSI. Tym samym jest drugim w Polsce (po pojeździe FLIRT3 dla ŁKA, również produkcji Stadlera) pojazdem systemu kolei konwencjonalnej, w pełni zgodnym z surowymi wymogami TSI.

Pojazdy FLIRT3 dla PKP Intercity to trzecia generacja znanych i lubianych w całej Europie elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT w wersji dalekobieżnej. Charakteryzują się bogatym i komfortowym wyposażeniem wnętrz, które zapewnia wysoki komfort podróży na długich trasach. Do dyspozycji pasażerów będą przedziały pierwszej i drugiej klasy oferujące 360 miejsc siedzących, w tym 60 w pierwszej klasie. Pociągi są wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowano gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Tradycyjne tablice informacyjne zostały zastąpione przez elektroniczne wyświetlacze, na których prezentowane będą komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny jest również nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz WiFi. Osoby podróżujące z dziećmi w wybranych toaletach znajdą przewijaki dla niemowląt. Pojazdy są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności ruchowej – są wyposażone w specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z obu stron pociągu, wydzielone miejsce dla osób poruszających się na wózkach, a także przystosowaną toaletę. Do dyspozycji podróżnych jest przedział barowy. Dla personelu pociągu przygotowano wagon socjalny z miejscem do odpoczynku i łazienką z prysznicem. Nowy tabor jest przystosowany do prędkości 160 km/h. Pojazdy będą włączane do eksploatacji od grudnia 2015 na trasach: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia – Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań).

Wszystkie pojazdy dla PKP Intercity powstały w siedleckim zakładzie firmy Stadler przy zaangażowaniu lokalnych pracowników, a także przy udziale lokalnych dostawców. Aby podkreślić ten fakt, składy zostały opatrzone znakiem „Stadler – wyprodukowano
w Siedlcach”.
Wartość projektu to 1 mld 621 mln zł. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.